Schriftelijke correspondentie


Jammer genoeg raakt schriftelijke correspondentie in onbruik. Styeeds meer wordt dit statige vehikel van klantmisprijzen verdrongen door e-mail.
Nochtans biedt het blijvende karakter van papier eindeloze perspectieven die wij graag helpen in stand houden.

handboek klanten wegjagenHet Handboek Klanten Wegjagen is bedoeld om gewone stervelingen als u en ik de nodige handreikingen te geven om weer een normaal leven te kunnen leiden.

Zonder klanten, dus zonder stress, ellende en gezeur.

In het handboek geven de voorzitters een korte theoretische inleiding op het gebruik van de brief als pestmiddel, waarna ze u onderdompelen in een waterval aan praktische tips en technieken.


Als voorsmaakje geven we u er hieronder alvast enkele mee:
 

  • schrijf minimaal drie letters verkeerd in de achternaam van de klant
  • introduceer nieuwe voorletters
  • gebruik altijd een kenmerk, liefst lang, en eis dat dit in het antwoord vermeld wordt, b.v. "00ik89ben667een887etter Of 05Pief12Paf2003Poef"
  • geef iemand die geen titel er wel een en omgekeerd
  • wees vooral niet beleefd in de aanhef, dat wekt alleen maar valse hoop
  • laat een brief minimaal drie weken liggen voor u antwoordt; dat staat indrukwekkend
  • nog beter: stuur na drie weken een brief met de mededeling dat de brief op uw bureau ligt
  • het allerbeste: stuur een brief en vraag om een nieuwe zonder taalfouten
  • verwijs in de eerste alinea altijd meteen naar een brief die niet geschreven is; dan heeft de klant na het lezen nog wat te doen
  • vraag meteen ook wat die vetvlek te betekenen heeft op het origineel
  • ook een must voor de eerste alinea: meld dat de brief te laat ingediend is en wettelijk niet meer behandeld kan worden
  • het gebruik van een spellingchecker is niet aan te bevelen
  • zorg voor bijlagen, b.v. door een pagina van een vies blaadje bij te sluiten en dan met viltstift erop te schrijven:’ Waarom stuurt u ons deze vunzigheid"
  • schrijf bij voorkeur in corps 8 met de kleinste interlinie
  • schrijf lange zinnen, want dat staat royaal en de klant denkt dan meteen van: ik krijg me een indrukwekkend antwoord!
  • gebruik altijd veel citaten van beroemde mensen; dat imponeert en de klant ontdekt spelenderwijs dat hij eigenlijk een cultuurbarbaar is
  • geef overigens nooit een antwoord op een vraag. Dat kan altijd tegen u worden gebruikt
  • als u wel een antwoord wilt geven verzin dan gewoon een vraag. De meeste klanten kunnen toch niet lezen, laat staan zich herinneren wat ze drie weken geleden geschreven hebben
  • toon altijd interesse in uw klant. Bij voorbeeld door te vragen of het misschien wel heel erg lang geleden is dat hij het gedaan heeft, getuige de korzelige ondertoon
  • stel ultimata: eis dat de brief gisteren al beantwoord had moeten zijn.

U hebt het Handboek Klanten Wegjagen nog niet op uw bureau liggen? Bestel het hier!

Nog meer tips:

  • telefoon
  • persoonlijk contact
  • product en prijs 
  • service
  •